BY KILIAN Voulez-vous coucher avec Moi: Recenze

Když jsem tady před několika týdny psala o blížícím se uvedení novinky značky By Kilian, "stěžovala" jsem si, že mi v hlavě zní stále dokola ten známý popěvek Voulez-vous coucher avec moi, ce soir? Voulez-vous coucher avec moi, ce soir?… Aby taky ne. To se ale jako mávnutím kouzelného proutku změnilo ve chvíli, kdy jsem vůni poprvé vyzkoušela. Nic nemůže být totiž vzdálenější pocitům, které vyvolává písnička s lehce lascivním refrénem o prostitutce z New Orleans – Lady Marmalade než parfém Voulez-vous coucher avec Moi (písničku v podání amerického dívčího tria Labelle z roku 1974 možná budete znát, anebo některou z jejích coververzí, ať už od Sabriny, italské hvězdičky osmdesátých let nebo ze skvělého filmu Baze Luhrmanna Moulin Rouge, tentokrát v provedení čtveřice Christina Aguilera, Lil´Kim, Mya a Pink). Takže žádná čtvrť červených luceren ve městě hříchu jménem New Orleans, šepot a placené dotyky v uličkách a striptýzových barech Francouzské čtvrti. Vůně vyvolává úplně jiné představy, rozhodně nic provokativně vyzývavého. Asociuje spíš jemnost, čistotu, něžnost, nevinnost. Pravda, Kilian avizoval moderní večerní parfém, bez obvyklé tíhy, která bývá jedním z běžných atributů parfémů, kterým se říká večerní. Ale že vznikne něco tak "andělského", mě trochu překvapilo. Je to ovšem natolik dobře sestavená vůně, že stojí za to jí dodat něco neandělského ze své osobnosti, což by u většiny nositelek, počítám, neměl být problém :-). Výsledkem pak může být opravdu (lehce) provokativní vyznění.

By Kilian Voulez-vous coucher avec Moi

Voulez-vous coucher avec Moi navazuje na bílozlatou kolekci In The Garden od Good and Evil a na stránkách BY KILIAN je zatím jedinou (ale těším se, že ne poslední) vůní nové kolekce A Night in the Garden of Good and Evil. Renomovaný parfumér Alberto Morillas si tentokrát pohrál s bílými květy. Ostatně že tohle umí moc dobře dokazují jeho vůně jako například Sensi (Giorgio Armani, ve spolupráci s Harry Fremontem), Aqua di Giò for women (Giorgio Armani) nebo třeba Intuition (Estée Lauder). Pro značku By Kilian je to jeho čtvrtá spolupráce (po Eternal Oud, Musk Oud, Good Girl Gone Bad) a jinak má na kontě desítky a desítky vůní pro mainstreamové i niche značky.

By Kilian Voulez vous coucher avec Moi

Voulez-vous bílé květy na santalu?

… takhle jednoduchý by mohl být její popis: bílé květiny na santalu. Ale vůně si zaslouží přidat pár dalších vět, takže:  několik hrstí jemně zpracovaných bílých květů, pečlivě vybraných tak, aby byly upozaděny případné konfliktní indolické tóny a namíchaných s ostatními ingrediencemi způsobem, který dokáže vyvolat pocit, že jsou blízko. Tak blízko, že lze pozorovat strukturu doširoka otevřených květů bílé a krémové gardéniejasmínu,  pomerančového květu a tuberózy.  Květinová směs voní trochu omamně, jak už to tak u bílých květů bývá, ale zároveň přítulně a něžně. Co chvíli mám pocit, že si musím vytáhnout zrcátko z kabelky a zkontrolovat se nos, jestli není žlutý od jemného pylu z květů. Několik růží dobarvuje doposud téměř jednobarevnou kopmozici a brzy se přidají tóny vanilky, spíše suché, ne příliš sladké, z čerstvě rozemletého lusku. Asi po hodině vanilka zvláční a dostane podobu jemně zahřátého vanilkového krému, dohladka vymíchaného do sametové podoby. Vanilka, spolu s mléčnými tóny santalu vytváří měkké zakotvení bílým květům, které si po celou dobu trvání parfému uchovávají téméř stejnou podobu. Stejně tak po celou dobu lze zaznamenat jemnou nitku svěžího, přirozeně hořce citrusového neroli, proplétajícího se jednotlivými vrstvami kompozice. Vůně nejde drze a pronikavě do prostoru, nedá se ale ani říct, že by se držela příliš u těla neboli: na můj vkus a na její typ pracuje tak akorát. Výdrž je lehce nadprůměrná. Nepřekombinovaná vůně, schopná zaujmout i jinak ne zrovna milovníky bílých květin, jejíž síla spočívá v kvalitě surovin a – v neposlední řadě – i v kouzlu osobnosti samotného Kiliana, co si budeme povídat.

Filmové okénko

U každé vůně hledám a nacházím podobnosti s jinými vůněmi nebo koncepty a v případě Voulez-vous coucher avec Moi je to v první řadě White (Puredistance), která ve mě celkovým vyzněním vzbuzuje podobný dojem prozářenosti a optimismu. Obě vůně mají také jakousi nadstavbu, prostor pro dosazení si vlastních představ, jakou bych tu vůni chtěla mít a v jakých chvílích se do ni chci zahalit. Vzpomněla jsem si i na Sensi (Giorgio Armani) a věřím, že i Alberto Morillas na ni zavzpomínal. Musím ještě říct, že když jsem byla ve fázi rozpracované recenze, pořád mi něco chybělo. Ta vizualizace prostřednictvím písničky La Marmalade nefunguje. Nebo vlastně funguje. Jako kontrast, ale… Až jsem před pár dny viděla francouzský film Ve stínu žen (L´ombre des femmes), režiséra Philippa Garrela.

Ve stínu žen

(Foto: youtube, bande annonce)

Byl to jeden z filmů, uváděných v předpremiéře v rámci Festivalu francouzského filmu (do kin půjde v dubnu příštího roku). Černobílý snímek, film o vztazích, vyznačující se stručností a věcným zpracováním. Ale zdánlivá jednoduchost podtrhuje sílu a barevnost vztahů a působivost hereckých výkonů a pod černobílým povrchem se skrývá spousta vášně, bolesti i naděje. Film je mou vizualizací vůně Voulez-vous coucher avec Moi. Jen se ještě nemůžu rozhodnout, jestli se mi hodí spíš k Manon nebo k Elisabeth.

Požitky pro další smysly

U Kiliana samozřejmostí a lákadlem. I když já na ty hady (ani v této podobě) nejsem. Ovšem kabelkový flakónek, resp. obal na náplně, je nádherný.

By Kilian Voulez-vous coucher avec Moi