Nevím, jak je to u vás, ale mně vůně vyvolávají různé zrakové, dotekové a úplně nejvíc sluchové představy. Parfémy a dojmy z nich si často spojuji s barvou, texturou a/nebo hudbou. Shalimar je temně modrý satén, Attrappe Coeur sytě vínový samet, Magie Noire černý brokát se zlatými a smetanovými růžemi, 31 Rue Cambon hedvábný šátek purpurového odstínu s tmavě modrým lemováním, 24 Faubourg velký vzácný kámen, zasazený do zlatého masivního prstenu… Pokud jde o hudební vjemy, tam je to ještě zajímavější. Parfém vnímám jako výsledný akord či melodii (durová, mollová) a zároveň si ho mohu rozložit na jednotlivé tóny (vysoké, nízké, falešné :-)). Vůně může hrát pomalu nebo rychle, potichu nebo nahlas, monotónně, smutně, vesele… Aldehydy vytvářejí obvykle spíš vyšší tóny (včetně fistule), kosatec bývá často mollový (nejvíc u Iris Silver Mist) a třeba oud je přímo nevyzpytatelný – kolik druhů a kvalit, tolika barvami/tóny může hrát.
Barevná sklíčka
Řeč je o synestezii neboli sdruženém vnímání smyslů, kdy podnět z jedné smyslové oblasti vyvolá vjem v jiné smyslové oblasti, například vůně evokuje nějakou barvu. A na tomto konceptu – sjednocení zraku a čichu – postavili spolupráci majitelé dvou niche značek – kultovní americký výrobce brýlí Oliver Peoples a švédský parfémový dům Byredo. Zakladatel Byreda Ben Gorham se nechal slyšet, že zaprvé značku Oliver Peoples vždycky obdivoval pro její přístup k produktu, ne nepodobný tomu u Byreda, a za druhé, že byl fascinován právě synestezií, jevem, se kterým se setkával u přátel z řad umělců, hudebníků, parfumérů. A to už byl zajímavý námět pro nový parfém. K realizaci projektu byl opět přizván parfumér Jerome Epinette (1996 Inez Vinoodh a mnoho dalších). Ten začal stavět parfém na základě dlohodobého pozorování Los Angeles přes různě zabarvené čočky brýlí a převáděním těchto vjemů do různých vonných tónů, až vznikla výsledná harmonie.
Utajený ananas
Parfém Oliver Peoples má evokovat kalifornské léto. Takže sluncem prohřáté kilometry zlatých pláží, vychlazené koktejly, palmy a bílé ulice s přepychovými domy, nekonečné noci… Každopádně, pro mě je to především žlutá, šťavnatá ananasová vůně s osvěžujícím podtónem jalovcového jehličí a vetiveru. Evokuje mi pozdní odpoledne na kalifornské pláži, se sklenkou lahodného koktejlu v ruce (dejme tomu Sex on the beach :-) ), ozdobenou řezem ananasu a koktejlovou třešní. Anebo taky klidně horký letní den u stolku jedné z letenských zahradních kaváren, na stolku právě přinesená, ještě orosená sklenka slámově žlutého a lahodného Chardonnay, s lahodnými tóny tropického ovoce, manga a hlavně… ananasu. Ve složení ananas nenajdete, tak buď jen není uvedený v tom zlomku ingrediencí, které obvykle firmy pouští ven, nebo se jedná o olfaktorickou iluzi, ale to je fuk. Jestliže ananas dodává vůni plnost, šťavnatost a mírnou sladkost, jalovec s vetiverem chladí a přinášejí osvěžení z lesa. Podobnou schopnost ochlazovat ve vedrech, aniž by to musela být citrusová svěženka, která během pěti minut zmizí, jsem našla v chanelovské exkluzivce Sycomore. V horkých dnech je to něco jako živá voda. V základu má Oliver Peoples téměř transparentní ambrové tóny a lehce minerální vzdušnost, a to všechno dohromady vytváří dojem vlažného, už dávno ne sluncem rozpáleného suchého písku chvíli po západu slunce. Obláček, který kolem mě parfém vytváří, vnímám asi 8 hodin.
Zelená, hnědá nebo modrá?
Parfém Oliver Peoples vyšel jako limitovaná edice ve třech barevných provedeních flakónu – v zeleném, hněděm/champagne a modrém/indigo, přičemž obsah je vždy stejný, jen musíte vybrat ten odstín. Mně se nakonec nejvíc líbí indigo verze. K vůni si můžete pořídit sluneční brýle, které korespondují s odstíny flakónů, případně si zakoupit kolekci vůně + brýle ve vybraném odstínu.
V Praze je parfém Oliver Peoples k dostání v Ingredients, sluneční brýle pak buď v buticích a na stránkách Byredo, Oliver Peoples a ve vybraných obchodních domech, např. v Selfridges.
Složení: jalovec, kalifornský citron, kosatec, pačuli, pižmo, akord prohřátého písku (ambra? vetiver? santal?)
Další informace: Oliver Peoples, limitovaná edice, flakón 50 ml, koncentrace eau de parfum.