MASQUE MILANO L´Attesa: Recenze

Alessandro Brun a Riccardo Tedeschi se potkali na jedné z nejvýznamnějších italských univerzit, slavné milánské Polytechnice. Alessandro, jako přednášející docent, Riccardo, jako talentovaný student. Ty dva dal dohromady společný zájem o umění, hudbu, poctivou řemeslnou výrobu a luxus, a tak se rozhodli, že spolu zkusí něco podniknout. Volba padla na svět parfémů. Prostředí, ve kterém se prolíná tolik z toho, co mají oba rádi. V roce 2010 založili kosmetickou firmu Masque Milano Cosmetics. Následně, zároveň s hledáním parfumérů, spřízněných duší, se kterými se bude příjemně spolupracovat a kteří nejsou ještě příliš známí, podstoupili i sami školení a kurzy v parfumérském oboru. V roce 2013 vzniká první vůně.

Masque Milano

Alessandro Brun (vpravo) a Riccardo Tedeschi ( foto: Masque Milano)

Sehraná dvojice nadšenců přišla s konceptem, který vidí parfémy jako spouštěče nejrůznějších pocitů a nálad, podobně jako herci s aktem nasazením masky mění svůj charakter a vyznění celé scény a vyvolávají emoce. I v životě můžeme nasadit nebo vyměnit svou "masku" (ať už jde to vzhled, způsob života, tón hlasu), ale nemůžeme tak docela vystoupit ze svého stínu. Tedy vůně s duší. Vůně, do kterých se oblékneme jako do druhé kůže. Na den, týden, rok…

Flakóny jsou označeny pořadovým číslem operního dějství a příslušné scény a vrchní část skýtá pohled na jméno parfuméra. Tak jako žádný herec nedokáže zahrát všechny role celého hereckého spektra, tak nemůže jeden parfumér vytvořit vůně pro všechna operní dějství.  Každá jednotlivá scéna musí mít svou duši a tu má do jejího těla vdechnout právě parfumér. Každá scén tedy má mít svého vlastního parfuméra. V současnosti je v portfoliu značky sedm parfémů: Terralba: první scéna prvního dějství, Montecristo: druhá scéna prvního dějství, Russian Tea: třetí scéna prvního dějství,  Luci Ed Ombre: první scéna druhého dějství  a Tango: čtvrtá scéna třetího dějství . Novinkami letošního roku jsou: Romanza: druhá scéna třetího dějství a právě L´Attesa: první scéna třetího dějství. Jako první k recenzování jsem zvolila parfém L´Attesa. Proč?

Protože KOSATEC !

L´Attesa (čekání, očekávání) je kosatcový parfém, který snad nemůže nezamotat hlavu žádnému z milovníků kosatcovek. Kosatec má desítky, možná stovky podob, ale tenhle je opravdu speciální. Luca Maffei, mladý a talentovaný italský parfumér, totiž ke kosatci přimíchal takzvaný šampaňský akord s tónem kvasícího se piva.  Zní to poměrně zvláštně, ale výsledkem takovéto kombinace pivního elementu a kosatce je nádherná, plná a nadčasová kosatcová harmonie, která díky dalšímu čarování parfuméra voní stabilně modro-fialově od začátku do konce.

Masque Milano L´Attesa

Jsme tedy usazeni v měkkých sedačkách operního domu a třetí dějství právě začíná. Čeká nás příběh o  zamilování a lásce, o vášni a, jak to tak bývá, o zradě. Ale teď jsme na úplném začátku. První scéna se stane svědkem zrození lásky…  Na stránkách značky se můžeme nechat navnadit romantickou představou jednoho takového Čekání. Odehrává se za teplého letního večera. Na gramofónu, který už toho hodně pamatuje, se s rytmicky opakovaným praskáním otáčí deska a potemnělou místností prostupuje sametový hlas jazzové zpěvačky  Na stolku voní čerstvě natrhaná barevná kytice a její vůně se šíří do okolí. Ozve se charakteristický zvuk letícího špuntu a slámově žluté šampaňské už pomalu klouže po vnitřních stěnách sklenek. První. Druhá. Vše je připravené. Vůně šampaňského se mísí s vůní květin. Uvelebíš se na křesle a užíváš si poslední okamžiky. Díváš se kolem sebe. Vše je dokonale. Zavřeš oči, hluboce se nadechneš a slyšíš jeho kroky na schodech. Usměješ se. Kéž by tenhle okamžik nikdy neskončil….

Masque Milano

Snahou kreativních ředitelů Alessandra a Riccarda byla dosáhnout s pomocí nápaditého parfuméra efektu nemizejícího kosatce. Kosatce, který je přítomný ve všech fázích vývoje vůně. Není to totiž obvyklé a jednoduché a rozhodně je to hodně drahé. Když si vzpomenete na své oblíbené kosatcovky, zjistíte, že kosatec dříve nebo později mizí nebo je silně potlačený jinými složkami. Pánové tedy vůni doslova vyskládali třemi různými druhy kosatce. Kosatec je dole, uprostřed, nahoře, vpravo, vlevo, všude. Silice z dvou druhů z kosatcových oddenků (z italské a francouzské odrůdy) a iris absolutní, vznikající rafinací lihem, vyplňují celou kompozici až do poslední škvírky.

Navíc oxid uhličitý, vznikající při kvašení piva, spoluvytváří tzv. šampaňský akord, který dodává parfému jiskru v podobě nečekané lahodné trpkosti a  kosatcovou záplavu prokresluje a donekonečna oživuje. Výsledkem je jednolitá materie, vynikající hladkostí a dokonalým propojením složek.

L´Attesa Masque Milano

Začátek mi připomíná mou nejoblíbenější fázi z chanelovského exkluzivky 28 La Pausa. To krásné kosatcové entrée tam ale velmi předčasně mizí, kdežto zde je umocňováno. Nevím, jestli za tím stojí právě "šampaňské" v kombinaci s neroli, ale v této fázi vnímám kosatec jako kdyby byl stříbřitý a ojíněný. Nepůsobí chladně a odtažitě chanelovsky, ta stříbřitost je jen vizuální. Kosatec voní tak, jak chci aby voněl kosatec. S lehkým bylinným nádechem. Netopí se v aldehydech, nedusí se ve starožitné pudřence a není obalený karamelem, čokoládou, medem ani jinými dobrotami. S nosem přitisknutým k navoněnému zápěstí cítím i jemný podtón nových tenkých semišových rukaviček. Jakmile se nos vzdálí, rukavičky okamžitě mizí. Co mě ale okouzluje nesmírně, to je pocit déjà vu. L´Attesa voní jako moje vzpomínky na objevování Hiris (Hermès), kterou považuji za jednu z nejlepších kosatcovek vůbec. L´Attesa je Hirisu jen podobná, ale vyvolává ve mě podobné příjemné pocity čistoty, elegance a nekonečného modrého kosatcového luxusu… Tady navíc s bonusem italské hravosti a nápaditosti.

L´Attesa Masque Milano

Ten originální pivní vklad se specifickou vůní – na Smíchově jsem jako malá milovala chodit po nábřeží poblíž pivovaru a nasávat tu divnou, trochu chlebovou vůni, vznikající při vaření piva – podle mě vyvažuje klasickou pudrovost kosatce a tlumí aldehydy, obvykle tančící kolem modrých květů. Ve výsledku nic jako pivo nebo šampaňské necítíte. Nic nekvasí ani neperlí. Jsou to jenom prostředky k dosažení kosatcového nebe. Ve střední fázi se přidají trochu zemitější tóny kořínků, čerstvě vytržených a ještě obalených vlhkou hlínou a klasické kosatcové podtóny v podobě fialky, mimózy a dřev. Květiny, uvedené ve výčtu složek, jako jsou tuberóza a ylang-ylang, jsou také znát spíš jen podprahově. Zkrátka, všechno co je do vůně vložené je buď kosatec samotný nebo složka, podporující vyniknutí… kosatce! Vývoj je minimální, což se mi vzhledem k dokonalému vyznění ohromně zamlouvá. Čím se navoníte, tím s jemnými variacemi voníte stále. To je to, co bylo záměrem a co se pánům ohromně povedlo.

L´Attesa flakon

(Foto: Masque Milano)

Výdrž je kolem 10 hodin, projekce střední a uspokojivá. A já jsem nadšená. Z vůně, z flakónu i z názvu, který mi připomíná i stejnojmenný francouzsko-italský film z loňského roku, s mou oblíbenou Juliette Binoche (režie: Piero Messina). Křehké a procítěné herectví Juliette, umocněné dlouhými záběry, prostředí sicilského venkova, hudba Leonarda Cohena…

Juliette Binoche l´Attesa

(Foto: Alberto Novelli)

A jak je to vlastně? Může mít jeden člověk dva signature parfémy? :-D

Složení:  Italský bergamot, neroli, šampaňské, absolutní italský kosatec, silice z italského kosatce, silice z  francouzského kosatce, absolutní tuberóza, madagaskarský ylang-ylang, mysorský santal, větvičník, kůže

Masque Milano L´Attesa, koncentrace Eau de Parfum. Flakón 35 ml. V prodeji od června 2016.