Když jsem včera večer zaregistrovala, že webová stránka Ulrika neboli Monsieur Guerlaina, je nedostupná, jako první mě napadlo, že by mohlo jít o nějaký technický problém. Když jsem následně zjistila, že zmizela i jeho fb stránka, twitterový a dokonce i instagramový účet, pomyslela dokonce i na nějakou hru, Ulrik je dost kreativní… a vydrželo mi to ještě chvíli, když eau_du_coq zveřejnil na instagramu Ulrikovu jakože poslední fotku-koláž.
(Instagram: eau_du_coq)
Jenomže pokud to je hra, tak Ulrik bohužel nebude tím, kdo tahá za nitky. Co může stát za náhlým zmizením Ulrika, nadšence, znalce a pro tisíce lidí obětavého zdroje poznání značky Guerlain, z virtuálního světa ??
V průběhu dne začaly prosakovat informace, více či méně spekulativní, o tom, co se mohlo stát. Podle zdroje blízkého jednomu z hlavních postav Guerlainu, by za vším mohla stát reakce LVMH (jako hybatele všeho, co se týká Guerlainu) v souvislosti se zveřejňováním důvěrných informací na stránkách Monsieur Guerlaina.
A protože se jistému upozornění dostalo i Wimu Janssensovi ze stránky Guerlain Parfumes a kdo ví, komu ještě, vypadá to na nějakou plošnou akci proti neoficiálním fanouškovským stránkám Guerlainu. Je to absurdní a zatím nepřehledné, neumím si představit, jak to technicky proběhlo, na jakém právním základě atd… Tak jak se to zatím rýsuje, vypadá to na represivní zásah konglomerátu LVMH, bez ohledu na vůli a na přání lidí z Guerlainu. Docela dobře si umím představit, jak někdo od stolu v marketingovém a PR oddělení LVMH přišel s nápadem, že bude lepší tvořit si příběh značky sami a začali projíždět stránky s "Guerlain" v názvu. Způsob myšlení je tady podřízený jen výkazům s čísly, emoc, vztah k tradici… (co to je?), takže spousta jejich inovativních kroků je leda tak k vzteku, a z pohledu normálního člověka (aniž by musel být zapáleným fanouškem značky) proti logice. Ovšem toto vypadá zatím na vrcholné číslo. Snad se k tomu, co se děje, vzedme dostatečná vlna odporu, aby její ozvěna dorazila až do jejich kanceláří (téma se diskutuje na mnoha fb stránkách: Guerlinade, Margo Kubiscik, Persefume, Guerlain Perfumes … nebo na mé komunitní stránce k blogu: Guerlinade).
Pořád přemýšlím o tom mechanismu, jak to proběhlo? Co Ulrikovi sdělili (jestli vůbec něco)? Jestli ho dopředu upozorňovali? Fanouškovské stránky přece nejsou ilegální. Museli to nějak odůvodnit. Jediný argument, který mě napadá, že by se jím mohli ohánět, je porušování obchodního tajemství, prozrazování důvěrných informací… i když i to mi přijde jako pitomost a ničeho tak zásadního jsem si nevšimla. Mám se taky bát, když jsem někdy nějakou informaci pustila dřív než Ulrik? Z té synchronizace v odstřižení Ulrika ze všech sítí najednou jde hrůza. Jako kdyby jednali s teroristou. Co autorská práva? Otázky neberou konce a oko z Ulrikova avataru jakoby získalo na dalším významu. :-(
Ale třeba je to ještě jinak, a když se vrátím k té úvaze o hře, možná je to nakonec opravdu hra a Ulrik sice netahá za nitky, ale není obětí, nýbrž novým zaměstnancem PR oddělení Guerlainu. :-)
Edit: Tak bohužel. Tady je odpověď na otázku z titulku článku, viz vyjádření Ulrika z dnešního podvečera na Basenotes:
"Dear all Basenotes friends. I'm extremely grateful for your support. The Guerlain marketing dep has attacked me for years, actually. In truth, I do understand that they don't like me using their name as part of my online persona – that whole thing actually started here on Basenotes! The attacks I received were about me posting about discontinuations, re-namings, future releases, and also the satirical visual comments I created, and they admitted that they found me too influential to deserve the use of their name. I deeply regret I didn't change my name years ago.
Then a few days ago, after I simply posted a link to some other site revealing some of the Guerlain news 2016, I was shut down. Like that. No warning, no message from either Guerlain or Facebook."
Tak tohle je tedy síla!
Člověk za poslední roky trochu vytrénovaný, ale tohle je hodně silná káva.
Musím říct, že po zahlédnutí té zprávy jsem hned kontrolovala, jestli nemáš "zavřeno" i ty :-))
U Guerlainů už asi nestojí o propagaci… navíc o propagaci fundovanou, hodně a ochotně sledovanou a hlavně – zadarmo! Ovšem, bez nároku desetkrát obrátit a kontrolovat jedno každé slovo, to bude ta potíž. Takže Moniko, abys nenarazila: na složení a vývoj nehleď. Důležité je, když vůně pro muže, tak moderního… když pro ženu, tak sebevědomou… :-))
… osvěžení bez kompromisů. :-))
Mezitím LVMH na své FB stránce píše:
"Following the disclosure by "Monsieur Guerlain" of strictly confidential information that is prejudicial to Guerlain, we have reported this contentious content. The social media involved have made the decision to close the accounts of “Monsieur Guerlain”, in application of their internal procedures.
Guerlain believes strongly in freedom of expression, in respect for the law and in protection of intellectual property."
A v noci na dnešek se stala FB stránka MG znovu aktivní. Jsem zvědavá na další prohlášení. Krizová komunikace jim tedy moc zatím moc nejde, ale tenhle korporátní jazyk je vždycky na facku.
Vlastne mne tyto akce vubec neprekvapuji. Prave ted bylo uzamceno jedno vlakno na foru, ktere se zabyva hlavne plnicimi pery. … Neni, pry, zadouci diskutovat o produktech, ktere jeste firma (Montblanc) neuvedla na trh.